بررسی عددی اثر نوع سوخت بر انتشار ناکس درمحفظه احتراق توربین گازی
Numerical study of the effect of fuel type on Knox emission in the combustion chamber of gas turbine
نویسندگان :
محمد شفیعی دهج ( دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان ) , مهدی رزانی ( دانشگاه ولی عصر ) , علیرضا جلالی ( پژوهشگاه فضایی ایران )
چکیده
در این پژوهش به بررسی عددی احتراق سه نوع سوخت متان، بوتان و Jet A در محفظه احتراق توربین گازی در نرم افزار ANSYS CFX با مدل K-ε پرداخته شده است. سه فاکتور توزیع دما، توزیع سرعت و آلاینده NOX به منظور درک پدیده احتراق و انتشار گاز آلاینده ناکس مورد برسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهدکه سرعت در مرکز محفظه احتراق در سوخت متان افت بیشتری نسبت به دو سوخت دیگر داشته و تمرکز شعله سوخت متان در ناحیه مرکزی محفظه احتراق نسبت به دوسوخت دیگر بیشتر بوده، همین طول و تمرکز شعله در سوخت متان باعث تولیدآلاینده ناکس بیشتری شده در حالی که سوخت Jet A به دلیل عدم توزیع دما و گسترش شعله در محفظه احتراق نسبت دو سوخت دیگر تولید آلاینده ناکس کمتری دارد. اما در بررسی میزان آلاینده منوکسیدکربن (CO) مقدار آلاینده تولید شده در سوخت Jet A به دلیل وجود نواحی دما پایین که به علت اختلاط غیرهمگن ایجاد میگردد نسبت به دو سوخت دیگر بیشترشده است. نتایج بدست امده از حل عددی با نتایج مرجع مقایسه شده و تطابق خوبی را نشان میدهد.کليدواژه ها
احتراق، الاینده ناکس، حل عددی، توربین گاز، توزیع دماکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمد شفیعی دهج , 1400 , بررسی عددی اثر نوع سوخت بر انتشار ناکس درمحفظه احتراق توربین گازی , نهمین کنفرانس سوخت و احتراق ایران
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)