تاثیر نسبت هم ارزی بر عملکرد موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن با سوخت گاز طبیعی با استفاده از مدل انتقال حرارتی آسانیس
effect of equivalence ratio on the performance of HCCI engine fueled with natural gas using Assanis model
نویسندگان :
مسعود رابطی ( دانشگاه آزاد اسلامی )
چکیده
احتراق اشتعال تراکمی مخلوط همگن به دلیل بازده گرمایی بالا و تولید دوده و اکسیدهای نیتروژن کم، مورد توجه محققین قرار گرفته است. ارزیابی اثرات پارامترهای ورودی بر عملکرد موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن از زمینه های مطالعاتی محققین موتور می باشد. در این مقاله، از مدل نیمه تجربی انتقال حرارتی آسانیس در یک مدل صفربعدی تکناحیه ای کوپل با سینتیک مفصل شیمیایی برای بررسی اثر نسبت هم ارزی بر عملکرد موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن با سوخت گاز طبیعی استفاده شده است. شبیه سازی با استفاده از نرم افزار متلب انجام شده است. ابتدا مدل صفربعدی تکناحیه ای کوپل با سینتیک مفصل شیمیایی با دادههای تجربی صحتسنجی گردید. سپس اثر نسبت هم ارزی بر پارامترهای فشار درون سیلندر، دمای درون سیلندر، نرخ آزادسازی انرژی و شار حرارتی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که افزایش نسبت هم ارزی منجر به جلو افتادن احتراق شده و بیشینه فشار، دما، نرخ آزادسازی انرژی و شار گرمایی را افزایش داده است.کليدواژه ها
موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن، گاز طبیعی، مدل آسانیس، نسبت هم ارزیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مسعود رابطی , 1400 , تاثیر نسبت هم ارزی بر عملکرد موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن با سوخت گاز طبیعی با استفاده از مدل انتقال حرارتی آسانیس , نهمین کنفرانس سوخت و احتراق ایران
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)