بررسی عددی اثر ابعاد کلیرنسی رینگ های محفظه های احتراق توربین گازی بر توزیع دما
Numerical investigation of clearance dimensions effect of the gas turbine combustion chambers on temperature distribution
نویسندگان :
قدرت قصابی ( دانشگاه بزرگمهر قائنات ) , رضا شهرکی شهدآبادی ( دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ) , پوریا لطفی ( دانشگاه شاهرود )
چکیده
کنترل دمای محفظه های احتراق نیروگاه گازی از یک طرف جهت بهبود راندمان مطلوب نیروگاه و از طرفی دیگر جهت افزایش عمر تیغه های توربین گاز لازم و حیاتی است. وجود کلیرنسی های مختلف (فاصله های هوایی) بین رینگ های محفظه احتراق علاوه بر اینکه سبب راحتی نصب و انعطاف محفظه احتراق در برابر انبساط می شود سبب تغییر مسیر بخشی از هوای ورودی و عدم شرکت آن در احتراق می گردد که در توزیع دمای محفظه احتراق بسیار اثر گذار است. این هوای ثانویه موجب تغییر توزیع دمای محصولات احتراق در ناحیه خروجی محفظه احتراق می شود. در این پژوهش اثر ابعاد کلیرنسی های محفظه احتراق با استفاده از نرم افزار انسیس فلوئنت 17 بر توزیع دما و کسر جرمی گونه های احتراقی شبیه سازی شد. بررسی ها نشان داد عدم تقارن مقادیر کلیرنسی میانگین بر روی عدم توازن توزیع دما بسیار اثر گذار است و اختلاف فاصله حتی یک میلی متر بین کلیرنسی میانگین دو محفظه می تواند سبب اختلاف دمای حدود 15 درجه سانتیگراد و 50 درجه سانتیگراد به ترتیب در حالت میانگین و نقطه -ای شود. این امر سبب بروز نقاط داغ می گردد که به شدت می تواند منجر به آسیب به تیغه های توربین شود.کليدواژه ها
خنک کاری، جریان آشفته، انسیس فلوئنتکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:قدرت قصابی , 1400 , بررسی عددی اثر ابعاد کلیرنسی رینگ های محفظه های احتراق توربین گازی بر توزیع دما , نهمین کنفرانس سوخت و احتراق ایران
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)