آمونیاک یک سوخت با پتانسیل برای جایگزینی سوختهای هیدروکربنی مرسوم، به منظور دستیابی به اقتصاد کمکربن محسوب میشود. به منظور استفادهی صنعتی از این سوخت، نیازمند اطلاعات و درک از ویژگیهای احتراقی این سوخت هستیم، به همین منظور، در این پژوهش سرعت شعلهی مخلوط آمونیاک/متان در شرایط پیشگرمایش به صورت عددی مورد بررسی قرار گرفته است. چهار مکانیزم Okafor، reduced Okafor، San Diego و GRI-Mech 3.0 برای این پژوهش انتخاب شدهاند که با مقایسهی اولیهی مقادیر محاسبه شده توسط این مکانیزمها با مقادیر تجربی موجود در ادبیات موضوع، دو مکانیزم reduced Okafor و GRI-Mech 3.0 به منظور بررسی رفتار سرعت شعلهی آمونیاک/متان در شرایط پیشگرمایش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان میدهند که پیشگرمایش باعث افزایش سرعت شعله خواهد شد. پیشگرمایش اثرگذاری بیشتری در شرایط کمسوخت و پرسوخت نسبت به حالت استوکیومتری داراست. همچنین با پیشگرمایش مخلوط آمونیاک/متان در کسر مولی 0/2 متان در شرایط استوکیومتری تا دمای 600 کلوین، سرعت شعلهی این مخلوط به حدود سرعت شعلهی متان خالص میرسد.
کليدواژه ها
آمونیاک، متان، سرعت شعله، احتراق پیشگرم، مکانیزم کاهیده
کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
محمدرضا کهنسال , 1400 , بررسی سینتیکی سرعت شعلهی مخلوط پیشآمیختهی آمونیاک/متان در شرایط مختلف پیشگرمایش , نهمین کنفرانس سوخت و احتراق ایران