آمایش علم و فن آوری از نظر برنامه ریزی توسعه آموزش عالی
Study of science and technology in terms of higher education development planning
نویسندگان :
علی عبدی جمایران ( دانشگاه آزاد قزوین ) , زهرا کاکاوند ( دانشگاه آزاد قزوین )
چکیده
با توجه به فراگیری آموزش عالی بعنوان ثروت و سرمایه ملتها و جوامع و نقش آن در اقتصاد دانش، موسسات آموزش عالی برای کاهش هزینه ها، ایجاد ارزش افزوده برای فایق آمدن بر رقبای خود، تحقق بخشیدن به انتظارات نوپدید ذینفعان درونی و برونی، تعامل با جامعه وجهان کار، ارتقاء مداوم کیفیت یاددهی و یادگیری و پژوهش و نیز پاسخگویی به افزایش تقاضا، به کیفیت آموزش توجه ویژهای نمودهاند. تغییرات سریع و گستردۀ محیطی، نظام های سنّتی برنامه ریزی و مدیریت را با چالشهای فراوانی مواجه ساخته است. برنامه ریزی مبتنی بر آمایش به عنوان راهی برای غلبه بر این چالشها و بیرون کشیدن فرصت ها از دل تهدیدها شناخته می شود. از این رو آمایش سرزمین به دلیل انعطاف پذیری در برابر بدیل های متغیّر آینده، با استقبال روز افزونی از طرف دولت ها و سازمان ها روبرو شده است. امروزه یکی از شاخص ها و معیار های توسعه یافتگی، میزان انطباق برنامه های اجرائی هر کشور با مبانی و مطالعات آمایش می باشد. آمایش نوعی برنامه ریزی بلند مدت است که هدف آن سازماندهی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی به منظور تحقق آینده ای مطلوب است. این رویکرد، زمینه تعامل میان سه عنصر انسان، فضا و فعالیت، و ارائه چیدمان منطقی و مناسب فعالیت ها در عرصه سرزمین را فراهم می کند. كيفيت آموزش، از جمله دغدغههاي اصلي نظامهاي آموزش عالي در اغلب كشورهاي جهان بوده است. برخي از كشورها در دو دهه اخير، از طريق ارزيابي مستمر، اين تشويش را كاهش داده و در جهت رفع آن كوشيدهاند. از جمله كوششهاي انجام شده ميتوان به اجراي طرحهاي تضمین کیفیت در سطح ملي و نيز ايجاد ساز و كارهاي اعتبارسنجي منطقهاي و بينالمللي اشاره كرد. هر چند كميت و كيفيت كوششهاي ياد شده در كشورهاي مختلف متفاوت بوده، اما ميزان آنها به طور چشمگيري در سطح ملي و بينالمللي در دهه اخير افزايش يافته است. در اين مقاله، ضمن اشاره به ضرورت، شاخصها و راهکارهای تضمین کیفیت در آموزش عالي ایران، به تجربههاي بدست آمده در سطح بينالمللي و کشورمان ایران اشاره گرديده است.کليدواژه ها
تضمین کیفیت، آموزش عالي، فرآیند بولونیاکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:علی عبدی جمایران , 1402 , آمایش علم و فن آوری از نظر برنامه ریزی توسعه آموزش عالی , همایش بین المللی هویت ایرانیان
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)