رسانه ، شبکه های اجتماعی و هویت ایرانیان
Media, social networks and identity of Iranians
نویسندگان :
احسان آذرکمند ( اداره كل پژوهش هاي اسلامي رسانه )
چکیده
هدف این مقاله ظرفیت سنجی شبکه های اجتماعی در تقویت هویت ایرانیان است. اهمیت موضوع «هویت» و بحرانهای ناشی از بی هویتی که امروزه حیات جوامع را بشدت تهدید میکند و چالشها و پیامدهایی که پیش روی دارد میطلبد شبکههای اجتماعی که منابع هویت ساز سنتی و معمول در جوامع را تضعیف کرده اند مورد مطالعه قرار گیرند. زیرا هویت ایرانیان در مواجهه با این فضا ، در مواردی دچار تعلیق و سردرگمی شده و عدهای، بنیان های هویتی خود را متزلزل دیده و دچار تردید و اضطراب شده اند. این مقوله در مواردی آنچنان پیش رفته که به هویت دینی آنها نیز خدشه وارد کرده است. از آنجا که دوران کنونی جامعه ایران، در مواجهه با شبکه های اجتماعی دوران بلاتکلیفی در فرجام این فرایند است و چندگانگی و شکاف های هویتی در درون جامعه ایران را به دنبال خواهد داشت ضروری است به این مسأله پرداخته شود زیرا در کشورهای دارای فناوری های ضعیف ارتباطی کم قدرت ، وضعیتی متفاوت دارد و این کشورها با تأثیرپذیری بیشتر و تأثیرگذاری کمتر، بیشتر در معرض بحران هویت قرار دارند. در جامعه ایران هويت ديني، یکی از مهمترين ابعاد هويت كه نقش بسيار تعيين كنندهاي در هويت يابي افراد دارد می تواند سبب مشکلات بعدی شود. تقويت اين بعد از هويت، موجب دوام و قوام ساير ابعاد آن میشود و چالش در اين حوزه ميتواند زمينهساز بحران در ساير ابعاد هويت شود. مقاله حاضر در تلاش است نشان دهد چگونه وقتی که سیستم تولید و توزیع در شبکههای اجتماعی روند درستی را نپیماید، به مصرف غلط منجر خواهد شد. روش تحقیق اسنادی و مصاحبه خواهد بود و به دنبال آن است که نشان دهد متغیر مستقل استفاده نامطلوب از شبکههای اجتماعی، آیا تاثیر معناداری بر مکانیزم های ساختاری تغییرات هویت ایرانیان خصوصا هویت دینی برجای خواهد گذاشت و در مواجهه با ارزش های اسلامی و اخلاقی، چگونه خواهد بود، زیرا مقولاتی همچون تجمل گرایی، دگرگونی مسائل جنسی ، پنهان کاری؛ چاپلوسی و تملق؛ جعل هویت های کاذب، به خطر افتادن هویت ملی، ضعف سیاست زبانی افراد در روابط اجتماعی، پایین آمدن قدرت تخیل ؛ بالا رفتن استرس و اضطراب و... از مسائلی است که کارشناسان عرصه تربیت و روانشناسی در مواجهه نامطلوب با شبکه های اجتماعی هشدار می دهندکليدواژه ها
هویت، هویت ملی، شبکه های اجتماعی، رسانهکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:احسان آذرکمند , 1402 , رسانه ، شبکه های اجتماعی و هویت ایرانیان , همایش بین المللی هویت ایرانیان
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)