برسی تفکر طراحان قالی، در عصر طلایی صفویان
Research on the idea and purpose of Safavid rug designers in their golden age
نویسندگان :
سید ابوالفضل عبداللهی منش ( دانشگاه شیراز )
چکیده
از دیدگاه اکثر محققان، دوران صفوی اوج هنرهای ایرانی_اسلامی است که در حقیقت هنر و صناعت شان به ادوار پیشاز خودشان گره خورده بوده است. در زمان صفویان قالیهایی تولید شد که بهعنوان قالیهای عصر کلاسیک ایران باز شناخته میشود. طبق شواهدی که تا امروز به دست ما رسیده؛ بعد از تمدن ساسانیان و هخامنشیان دیگر هیچ تمدن و سلسلهای نتوانست همانند صفویان تا به امروز از لحاظ فرهنگی-هنری بدرخشد و به چنین جایگاه رفیعی در سطح ملی و بین المللی نائل شود. مقاله پیش رو سعی دارد به دیدگاه و رویکرد های شاهان صفوی در مورد هنر و صناعتشان به ویژه قالیبافی بپردازد، فلذا تأثیرات ژرفی که تفکر شاهان بر دیدگاه هنرمندان آن زمان به ویژه هنرمندان دربار میگذارد بررسی شده است. روش تحقیق در پژوهش پیش رو به صورت توصیفی تحلیلی با رویکردی تاریخی و شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است. یافته های پژوهش نشان دادند نقوش به کاررفته در برخی قالیها همچون قالی موج دریا اگرچه ظاهری اروپایی دارند؛ اما کاملاً ایرانی اند. کاربرد برخی نقوش در دوره صفوی جهت تجاری سازی قالی ایرانی و دستیابی صحیح به بازارهای جهانی فرش دست باف ایرانی می باشد. لذا تمامی این گام ها نشانگر ذکاوت و روشن بینی شاهان صفوی و هنرمندان آن دوره بوده است که در همین حین شاهد حرکت جدی فرش دستباف از سبک روستایی به سبک شهری با حفظ اصالت ایرانی هستیم.کليدواژه ها
قالی ایران,صفویان,طراحی قالی,کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سید ابوالفضل عبداللهی منش , 1402 , برسی تفکر طراحان قالی، در عصر طلایی صفویان , همایش بین المللی هویت ایرانیان
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)