بررسی تصویر شناسانه بازتاب هویت و فرهنگ ایرانی در فیلم خانه ای از شن و مه ساختهی وادیم پرلمان
Etude imagologique de l’identité culturelle iranienne dans le film House of sand and fog de Vadim Perelman
نویسندگان :
طیبه رئوف زاده ( دانشگاه شیراز )
چکیده
تصویر و تصویر پردازی بکی از فعالیت های ذهنی انسان است، که می توان از آن به عنوان شِم و یا قوّه ای نام برد که در تفکر و تنظیم روابط انسان با "دیگری" نقش اساسی ایفا می کند. انسانها بر مبنای تصاویری که از یکدیگر در سر می پرورانند، یکدیگر را درک، قضاوت و یا طرد می کنند. این مسئله در بعد کلان به روابط میان کشورها و تمدن ها تعمیم مییابد بطوریکه کشور و فرهنگی با تصویری که از "دیگری" فرهنگی می سازد، در تعامل و یا تقابل با آن قرار می گیرد. ایماگولوژی یا تصویر سازی یکی از روش هایی است که به تجزیه و تحلیل این تصاویر می پردازد و در بسیاری از شاخه های علوم انسانی بکار گرفته می شود. در مقاله حاضر با بهرهگیری از روش شناسی تصویرشناسی ادبی-هنری به واکاوی تصاویر بکار رفته در فیلم سینمایی خانه از شن و مه پرداخته شده است. در این فیلم تصویرسازی که از "دیگری" ایرانی شده است منعکس کننده ویژهگی های فرهنگ ایرانی است. بررسی تصاویر بسته بینا فرهنگی که "من" آمریکایی و "من" غیر آمریکایی از "دیگری" ایرانی می سازد، نشان می دهد که فیلم مذکور بیش از آنکه ضد ایرانی باشد، ضد آمریکایی است.کليدواژه ها
من، دیگری، تصویر، استرئوتیپ، تصویر شناسیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:طیبه رئوف زاده , 1402 , بررسی تصویر شناسانه بازتاب هویت و فرهنگ ایرانی در فیلم خانه ای از شن و مه ساختهی وادیم پرلمان , همایش بین المللی هویت ایرانیان
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)