عوامل و ارزشهای اجتماعی مؤثر بر هویتمندی میراث تاریخی ایران
Social values affecting the identity of Iran s historical heritage
نویسندگان :
الناز ابی زاده ( دانشگاه فنی و حرفه ای )
چکیده
عوامل و ارزشهای اجتماعی بر هویت مکانی میراث تاریخی تأثیر بسزایی دارند. امروزه بهدنبال توسعه کالبدی شهرها و گسترده شدن روابط انسانی، توجه به هویت مکانی بناها و بافتهای تاریخی بهعنوان میراث تاریخی ارزشمند، بیش از پیش باید موردتوجه قرار گیرد. اکنون اغلب رویکردهای حفظ میراث تاریخی ایران معطوف به ویژگیهای کالبدی بوده است؛ این در حالی است که در طول حیات و تداوم شهرهای تاریخی، مکانهای تاریخی با وجود عوامل ارزشی ملموس و ناملموس منتج از ساختارهای کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رشد و رونق یافتهاند. در شکلگیری هویت میراث تاریخی ایران و تغییراتی که در آن ایجاد میشود، مفاهیمی وجود دارند که ارتباط مهمی با بستر اجتماعی دارند. دستیابی به این مفاهیم در بررسی تغییرات ارزشی بسیار مهم خواهد بود. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف تبیین عوامل اجتماعی مؤثر بر هویتمندی میراث تاریخی ایران انجام شده است. مکانهای تاریخی دارای ماهیتی پویا هستند و در نتیجه فعالیتها، رفتارها و تجارب نقش اساسی در خوانش هویت را دارا هستند. بهعبارتی میراث تاریخی بهجا مانده از گذشتگان دارای عوامل ارزشی منحصر به فردی هستند که شناسایی و خوانش روابط و ارزشهای اجتماعی در این مکانها میتواند شرایط را برای احیای ویژگیهای ارزشی بافتهای تاریخی و هویتمندی میراث تاریخی ایران فراهم سازد.کليدواژه ها
میراث تاریخی، عوامل ارزشی، روابط اجتماعی، هویت مکانیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:الناز ابی زاده , 1402 , عوامل و ارزشهای اجتماعی مؤثر بر هویتمندی میراث تاریخی ایران , همایش بین المللی هویت ایرانیان
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)