اهمیت دروس رشته «تولید و بهره برداری گیاهان داروئی » ازدیدگاه فارغ التحصیلان این رشته
نویسندگان :
لادن شفیعی ( مرکز تحقیقات کشاورزی ) , آرمان بخشی جهرمی ( مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی )
چکیده
رویکردهای اخیر جامعه انسانی به استفاده از داروهای گیاهی سبب شده است که نه تنها تولید و پرورش گیاهان دارویی افزایش یابد و صنایع بسیار گسترده ای در ارتباط با تبدیل فرآورده های گیاهی شکل بگیرد، بلکه نظام آموزش عالی نیز به تربیت نیروهای متخصص در این زمینه همت گمارد و گسترش رشته « تولید و بهره برداری گیاهان داروئی» را در اولویت خود قرار دهد. اما موفقیت در این امر مستلزم ارزیابی مداوم نظام آموزشی است. ارزيابي نظام آموزش عالي به عنوان ابزاري براي پاسخگوئي به اعتبارات ملي، تضمين تربيت نيروي انساني کارا و در نهايت زمينه اي براي ارتقاءکيفي برنامه ها ضرورت داشته و همواره مورد تاکيد بوده است. تحقيقات مرتبط با ارزيابي و پيگيري آموزشی اهميت نيازسنجي از دانشجويان و ارزيابي برنامه هاي آموزشي را به مسئولين گوشزد مي نمايد. به عبارتي چنين پژوهش هایی جهت ارزيابي کارائي برنامه ها و فعاليت هاي آموزشي موسسات آموزش عالي ضرورتی انکار ناپذیر است. هدف از این پژوهش بررسی میزان جایگاه دروس رشته « تولید و بهره برداری گیاهان داروئی» بعنوان یکی از رشته های کشاورزی است تا با اصلاح آن، تناسب نظام آموزشی و بازار کار بیشتر گردد. تحقيق حاضر به شیوه پيمايشي انجام شد. جامعه آماري شامل کليه 116 نفر فارغ التحصيل سال های1380 لغایت 1385 مقطع کاردانی رشته ی تولید و بهره برداری گیاهان دارویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمان مي باشد. جهت جمع آوری داده های پژوهش، از ایزار پرسشنامه محقق ساخت استفاده شد. آدرس افراد، از پرونده آموزشی استخراج و پرسشنامه ها از طریق پستی برای آنان ارسال گردید. حدود 59% افراد، پرسشنامه ها را تکمیل و عودت دادند.بخشی از داده های تحصیلی مورد نیاز (مانند معدل دیپلم، معدل دانشگاه، سال ورود و سال اخذ دیپلم) نیز از پرونده های آموزشی استخراج گردید. پس از استخراج داده ها، تجزيه و تحليل با استفاده از نرم افزار آماري SPSS16 انجام شد. در این مسیر از روشهای آمار توصيفي (میانگین و انحراف معیار) و آماره ناپارامتری من ویتنی استفاده گردید. نتایج ارزیابی در خصوص دروس اصلی و تخصصی ارائه شده در مقطع کاردانی گیاهان دارویی نشان داد که شش درس از هفت درسی که بعنوان دروس ضروری تشخیص داده شده بودند، جز دروس کاربردی برای موقعیت های شغلی نیز قرار گرفتند. این دروس عبات بودند: از شناخت گیاهان دارویی و معطر 1و2، روش های تکثیر و پرورش گیاهان دارویی و معطر، حفاظت و حمایت گیاهان دارویی و معطر، روش های بهره برداری از گیاهان دارویی و معطر مرتعی، زراعت خصوصی گیاهان دارویی و معطر واصول زراعت گیاهان دارویی و معطر. همچنین مقایسه دیدگاه شاغلین و غیرشاغلین نشان داد هردو گروه دیدگاه مشابهی در خصوص میزان ضرورت و کاربردی بودن دروس این رشته دارند.کليدواژه ها
ارزیابی دروس، گیاهان دارویی، پیگیری آموزشی، علمی- کاریردی، دروس کاربردیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1395 , اهمیت دروس رشته «تولید و بهره برداری گیاهان داروئی » ازدیدگاه فارغ التحصیلان این رشته , ششمین کنگره ترویج و آموزش در مدیریت کشاورزی و منابع طبیعی
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)