تحلیل محتوای کتابهای مقطع ابتدایی از نظر میزان توجه به روستا و کشاورزی
نویسندگان :
جعفر یعقوبی ( دانشگاه زنجان ) , بلور علی رمایی ( دانشگاه زنجان )
چکیده
با توجه به نظام آموزشی متمرکز در کشورهای درحالتوسعه، محتوی کتابهای درسی نقش مهمی در فرآیند شکلگیری شخصیت افراد جامعه دارند. ازاینرو میزان توجه در این کتابها به هر بخش نشاندهنده میزان اولویت آن بخش هست. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای مقطع ابتدایی از نظر میزان توجه به روستا و کشاورزی از لحاظ میزان توجه به بخش کشاورزی و روستا بود. در این تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. کلیه کلمات کتابهای شش پایه مقطع متوسطه در سال 1394، جامعه آماری تحقیق را تشکیل دادند. که درمجموع 170560 کلمه بودند. نتایج نشان داد از مجموع 170560 کلمه کل کتابهای مقطع ابتدایی، تنها 1193 کلمه معادل 69/0 درصد بهصورت مستقیم به روستا و کشاورزی اختصاص دارد. همچنین مشخص شد تعداد 955 کلمه معادل 55/0 درصد محتوی کتابهای مقطع ابتدایی بهصورت غیرمستقیم به کشاورزی پرداخته است. نتایج نشان داد درمجموع 2148 کلمه معادل 25/1 درصد از کل محتوی کتابهای درسی مقطع ابتدایی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم به کشاورزی و روستا اختصاص یافته است که نشاندهنده کماهمیتی به این بخش در مطالب کتابهای درسی مقطع متوسطه میباشد.کليدواژه ها
کشاورزی، روستا، توسعه روستایی، کتابهای درسی، تحلیل محتویکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1395 , تحلیل محتوای کتابهای مقطع ابتدایی از نظر میزان توجه به روستا و کشاورزی , ششمین کنگره ترویج و آموزش در مدیریت کشاورزی و منابع طبیعی
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)