مداخله گری رسانه ای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات
نویسندگان :
فاطمه اسکوهی ( دانشگاه تهران )
چکیده
گزینش رسانه های مناسب به عنوان یکی از مراحل مورد نظر برای مداخله گری های ارتباطی، نقش مهمی را در رسانش پیام ها و اطلاعات ایفا می نماید. کنشگران توسعه روستایی با تکامل دیدمان های توسعه، مبانی نظری و رهیافت های مداخله گری، تلاش نموده اند تا روند اندیشه-ورزی و عمل خویش را جهت دستیابی به اهداف توسعه روستایی، تعالی بخشند. هیچ رویه جهان شمول و زمان شمولی را نمی توان برای بهبود مداخله گری های ارتباطی برتر از دیگری دانست بلکه مشارکت گروه هدف و سایر دست اندرکاران، نظیر کارشناسان امور رسانه، متخصصان موضوعی در زمینه پیام های مورد نظر و کارگزاران ترویجی ماهر در زمینه ارتباطات و اطلاعات در تمامی مراحل، می تواند به موفقیت فعالیت های رسانه ای، کمک نماید. ترکیب فعالیت های رسانه ای با ارتباطات بین فردی مبتنی بر تعامل، گفتگو و بحث به بهبود اثربخشی و کارایی نتایج منجر می شود. در بررسی جایگاه رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی در توسعه روستایی، ویژگی هایی نظیر سرعت و مداومت انتشار، وسعت جهانی حوزه انتشار، فراوانی و گوناگونی محتوا برای وسایل ارتباط جمعی را برشمرده است و کارکردهایی همانند اطلاع رسانی و آگاه سازی، آموزش و پرورش، تبیین و تقویت ارزش های اجتماعی و فرهنگی، سرگرمی، همبستگی اجتماعی، خبری، همگن-سازی، نظارتی و راهنمایی را برای این مجموعه از رسانه ها برشمرده است. تحقق اهداف مرتبط با رسانه ها در توسعه روستایی، نیازمند شناخت جامع این رسانه ها و برنامه ریزی اثربخش است. هدف نهایی مداخله گری های ارتباطی و رسانه ای، تسهیل تغییرات رفتاری در سطوح فردی و جمعی بر پایه چرخه یادگیری است. ملاحظه راهکارهای گسترش تعاملات و همکاری های مشترک با کنشگران مختلف؛ فراهم سازی و زمینه شناسایی، بیان و پیگیری نیازها و رسانش بازخوردهای لازم؛ شناخت و تحلیل مناسبت رسانه ها با اهداف معین مورد نظر؛ بکارگیری رهیافت های مشارکتی؛ و گزینش یک ترکیب با چیدمان رسانه ای مناسب می باشد.کليدواژه ها
مداخله گری رسانه ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه روستاییکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1395 , مداخله گری رسانه ای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات , ششمین کنگره ترویج و آموزش در مدیریت کشاورزی و منابع طبیعی
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)