وضعیت اشتغال و رضایت شغلی دانش آموختگان دوره های کاردانی علمی-کاربردی مراکز آموزش جهادکشاورزی
نویسندگان :
شهرام مقدس فریمانی ( مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهادکشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی )
چکیده
بررسي وضعيت شغلي دانشآموختگاني كه در موقعيت شغلي قرار گرفتهاند يكي از راههاي تجديد نظر و افزايش كيفيت برنامههاي آموزشي است و موسسههاي آموزشي مي توانند از دانشآموختگان مطالب زيادي درباره نظام آموزشي خود برای تجدید نظر در برنامههاي فعلي و متناسب نمودن آنها با نیازهای بازار کار ياد بگيرند. هدف كلي اين تحقيق بررسي وضعيت اشتغال و رضایت شغلی دانشآموختگان دورههاي کاردانی علمي كاربردي مراكز آموزش جهاد كشاورزي و از نوع توصيفي است. جامعه آماري شامل كليه دانشآموختگان دورههاي كارداني علمي كاربردي مراكز آموزش جهادكشاورزي بودند که طی سالهای 1388 الی 1392 از این مراکز دانش آموخته شده و از طريق نمونهگيري تصادفي طبقهاي تعداد 212 نفر انتخاب و از طريق پرسشنامه پستی مورد نظر سنجي قرار گرفتند كه 155 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند و نرخ برگشت پاسخنامه های پستی 73 درصد بود. يافتههاي تحقيق نشان داد كه 47.7 درصد از دانشآموختگان دورههاي کاردانی علمي كاربردي كشاورزي در زمان انجام تحقيق مشغول به كار بوده و 18.1 درصد از آنها در حاليكه شاغل بودند در مقطع كارشناسي نيز در حال ادامه تحصيل بودند؛ بنابراين در زمان انجام اين تحقيق 65.8 درصد از دانشآموختگان مشغول به كار بودند كه نيمي از آنها پس از اتمام تحصيل در دوره كارداني مشغول به كار شده بودند. اين در حالي بود كه 20 درصد از پاسخگويان در آن زمان جوياي كار، 7.8 درصد جوياي كار و در حال ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر تحصيلي، 3.2 درصد از پاسخگويان مرد در زمان تحقيق در حال انجام خدمت نظام وظيفه، 1.9 درصد صرفا در حال ادامه تحصيل و تنها 1.3 درصد از دانشآموختگان شاغل نبوده و جوياي كار نيز نبودند. از نظر زمان احراز شغل قبل، حين و پس از تحصيل در دورههاي كارداني علمي كاربردي، يافتهها نشان داد كه 36.7 درصد از پاسخگويان پس از اتمام تحصيل در دوره كارداني مشغول به كار شده بودند، 26.5 درصد از آنان قبل از تحصيل در دوره كارداني شاغل به كار بوده و 2.6 درصد نيز در حين تحصيل در دوره كارداني مشغول به كار شده بودند. طبق يافتههاي اين تحقيق، دانشآموختگان ميزان ارتباط شغل با رشته تحصيلي خود را در حد متوسط و حدود نيمي از پاسخگويان ميزان توانمندي خود را در انجام وظايف محوله شغلي را در حد خوب ارزيابي نمودند و ویژگی های فردی همچون جنسیت و وضعیت تاهل بر وضعیت اشتغال دانش آموختگان تاثیری نداشته و شاغلان متاهل و مرد نسبت به شاغلان مجرد و زن تعداد بیشتری را خود اختصاص دادند. همچنین افراد در سنين بالاتر عمدتا در مشاغل دولتي و يا در واحدهايي كه خود راه اندازي نموده بودند مشغول به كار بودند بطوريكه ميانگين سني شاغلان در واحدهاي دولتي 37 سال و افراد در سنين پايينتر يا بيكار بوده و يا در مشاغل خصوصي جذب شده بودند و ميانگين سني دانش آموختگان غيرشاغل 27 سال بود. از نظر دانش آموختگان؛ عدم وجود بازار كار و سنخيت رشته تحصيلي با شغل مورد علاقه و نداشتن معرف سرشناس جزء مهمترين موانع شغليابي بيان گرديد.کليدواژه ها
اشتغال، رضایت شغلی، دانشآموخته، آموزش علمي كاربردي كشاورزي، مرکز آموزشکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1395 , وضعیت اشتغال و رضایت شغلی دانش آموختگان دوره های کاردانی علمی-کاربردی مراکز آموزش جهادکشاورزی , ششمین کنگره ترویج و آموزش در مدیریت کشاورزی و منابع طبیعی
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)