تجربه ترویج تعاونی های مدیریت منابع طبیعی مطالعه موردی تعاونی های جنگل نشین شمال کشور
نویسندگان :
حسینعلی متولی ( سازمان جنگها و مراتع ) , شاهرخ جباری ( سازمان جنگها و مراتع ) , تقی شامخی ( دانشگاه تهران )
چکیده
چکیده اهمیت و وسعت منابع طبیعی در ایران ایجاب می کند که با نگرشی جامع، به این ثروت ملی توجه شده و برای حفظ، توسعه و بهره برداری بهینه از این منابع برنامه ای پایدار و منسجم مبتنی بر مشارکت و تعاون همه نقش آفرینان تدوین و به مرحله اجرا درآید. تعاونی ها، یکی از راه های تجربه شده مشارکتی در مدیریت منابع طبیعی است که مهر تاریخی خود را دارد و سرشار از تجارب مثبت و منفی است. این بررسی شامل شرکت های تعاونی جنگل نشین شمال کشور پس از بیش از سه دهه فعالیت است. در این مدت 19 تعاونی جنگل نشین توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تشکیل و مدیریت 161472 هکتار از جنگل های شمال، پس از تهیه طرح های مصوب به آنان واگذار شده است. در مقطع مورد بررسی(1394)، این تعداد به 12 واحد و حوزه عمل 82911 هکتار کاهش یافته است و از نظر کیفی نیز وضعیت های متفاوتی از موفق تا به کلی ناموفق مشاهده شده است. در این مقاله، آسیب شناسی فرایند فعالیت ها و فراز و فرود این تشکل ها پس از بررسی های لازم و گفتگوهای رو در رو با جوامع محلی عضو این تعاونی ها تشریح و راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت استمرار فعالیت و تقویت کمی – کیفی تعاونی های جنگل نشین در محورهای قانونی، سیاستگزاری و آموزشی- اداری ارائه شده است.کليدواژه ها
منابع طبیعی، تعاونی، جنگل نشین، طرح جنگلداریکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1395 , تجربه ترویج تعاونی های مدیریت منابع طبیعی مطالعه موردی تعاونی های جنگل نشین شمال کشور , ششمین کنگره ترویج و آموزش در مدیریت کشاورزی و منابع طبیعی
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)