نقش خصوصی سازی در ترویج راهبردهای نوین در بخش کشاورزی
نویسندگان :
ناهید فرجی ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام )
چکیده
بخش کشاورزی در عموم کشورهای در حال توسعه، نقش مهمی در توسعه و رشد اقتصادی بازی می کند. سهم بالای کشاورزی از لحاظ اشتغال، ارزش افزوده، صادرات کالاهای غیرنفتی و پیشرفت علمی، و افزایش روزافزون تقاضای مواد غذایی بر اهمیت این بخش می افزاید. پژوهش های انجام شده نشان می دهند که استقرار نظام های کشاورزی پویا و موفق نیازمند آموزش و اقبال عمومی از سوی بهره برداران است و تحقق این امر مستلزم بهره گیری از خدمات رسانی ترویج کشاورزی است. کمبود مالی و نیروی انسانی دولت، نارسایی ها در ارائه مطلوب و مناسب خدمات ترویجی، و عدم گرایش و تمایل دولت به صرف منابع و بودجه های نسبتاً محدود در عرصه ترویج، خصوصی سازی ترویج کشاورزی را ضروری ساخته است. بنابراین خصوصی سازی ترویج به معنای بهره گیری از مجموعه سیاست ها ، راهبردها، فعالیت ها و راهکارهایی است که منجر به تجدید ساختار و سازماندهی مالی و مدیریتی ترویج کشاورزی شود. ترویج خصوصی در راستای وظایف خود راهکارهای مناسب و خاص خود همچون اطلاع رسانی، مشاوره، تهیه نهاده ها، زیرساخت ها، بازاریابی و سایر خدمات را نیاز دارد. در پایان، با توجه به نیاز کشور و ضرورت تقویت خصوصی سازی نظام ترویج کشاورزی، پیشنهاداتی ارائه گردیده است.کليدواژه ها
خصوصی سازی، ترویج، بخش کشاورزی، سرمایه گذاریکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1395 , نقش خصوصی سازی در ترویج راهبردهای نوین در بخش کشاورزی , ششمین کنگره ترویج و آموزش در مدیریت کشاورزی و منابع طبیعی
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)