شناسایی سازوکارهای بهبود آموزش کشاورزی در نظام آموزش عالی با رویکرد عملی
نویسندگان :
فریده مهتابی ( دانشگاه تهران ) , امیر علم بیگی ( دانشگاه تهران )
چکیده
امروزه دستیابی به توسعه پایدار، بدون توجه به نقش آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی کارآمد امکانپذیر نمیباشد. از چالشهای اساسی در نظام آموزش کشاورزی، بیتوجهی به آموزشهای عملی و تأکید بیش از اندازه بر آموزشهای تئوری و کلاسی است که باعث ناکارآمدی و عدمموفقیت دانشآموختگان کشاورزی در بازارکار شده است. لذا تحقیق حاضر با هدف شناسایی و تحلیل سازوکارهای بهبود آموزشهای عملی کشاورزی و ضرورت یادگیری تجربی انجام گرفت. یادگیری تجربی میتواند فرصت مناسبی برای ترکیب دانش نظری، دانش تجربی و دانش سازگاری ایجادکند. نبود امکانات و زیرساختها، عدم توانمندی کافی برای ارائه آموزشهای عملی توسط آموزشگران، ضعف طراحی آموزشی نظام کشاورزی، عدمهماهنگی نظام آموزشی و سیاستهای اجرایی دولت از عوامل اصلی ناکارآمدی آموزشهای عملی کشاورزی محسوب میشوند. برای بهبود آموزشهای عملی، لازمهها و زیرساختهای آموزشهای کشاورزی را میتوان در جامعنگری مسئولین مربوطه، فراهم نمودن امکانات موردنیازهمچون واحدهای زراعی، باغی، دامپروری متناسب با اجرای عملیات صحرایی، استفاده از خبرگان و افراد دارای تجارب عملی کافی در کنار استادان به منظور هدایت و سرپرستی برنامههای عملیات صحرایی و نهایتأ توجه ویژه به بهبود مهارتهای ارتباطی در بازدید منظم و نظارت دقیق آموزشگران بر پروژههای عملی دانشجویان دانست.کليدواژه ها
بهبود آموزش کشاورزی، یادگیری تجربی، رویکرد عملیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1395 , شناسایی سازوکارهای بهبود آموزش کشاورزی در نظام آموزش عالی با رویکرد عملی , ششمین کنگره ترویج و آموزش در مدیریت کشاورزی و منابع طبیعی
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
تماس با ما
شیراز،بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه شیراز
تلفن:36134000 (مرکز تلفن) - 36286418 (روابط عمومی)
کد پستی : ۸۴۳۳۴ - ۷۱۹۴۶
آدرس ایمیل : webadmin@shirazu.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شیراز میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)